Zawieszenie działalności jest prawem każdego przedsiębiorcy. Przedsiębiorca, który zawiesi działalność, nie musi odprowadzać składek ZUS i rozliczać podatków.
Podczas zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej oraz uzyskiwać z tego tytułu przychodów. Nie może też na podstawie umowy zlecenia lub dzieło wykonywać tych samych usług, które świadczył w ramach firmy. Co za tym idzie, prawo nie zezwala też na dokonywanie odpisów amortyzacyjnych środków trwałych.
Mimo że biznes nie funkcjonuje, przedsiębiorca może dokonywać wszystkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. przedsiębiorca można rozliczać koszty stałe, które są związane z zabezpieczeniem źródła przychodu. Mówimy to głównie o kosztach mediów, czynszu itp., na które umowy zostały zawarte jeszcze przed terminem zawieszenia działalności. Jeśli ten warunek został spełniony, to te wydatki można zaliczyć do kosztów podatkowych i tym samym uwzględniać je w zeznaniu rocznym. Przedsiębiorca ma prawo przyjmować należności powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Może też sprzedać i rozliczyć własne środki trwałe i wyposażenie. W czasie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może też osiągać przychody finansowe z wszelkich aktywności prowadzonych przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.
Zawieszenie działalności nie chroni jednak przed skutkami toczących się postępowań sądowych, postępowań podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą. Jeśli działalność gospodarcza jest zawieszona, urzędnicy mają prawo skontrolować przedsiębiorcę.